Informatie

Wat is creativiteit voor ons?

Creatieve mensen bedenken en creëren nieuwe dingen.  Ook wij zijn gek op verdiepen, variëren en onderzoeken. 

 

We onderzoeken vanuit en met het lijf op een natuurlijke en muzische manier. We bieden een waaier van bewegingsmogelijkheden aan. Vanuit het lijf, ontdekt elk kind dat er verschillende opties bestaan binnen een thema of concept.


We leren van ons lijf dat we keuzes hebben.

Keuzes zorgen ervoor dat we veranderen.

We kunnen kiezen om op de oude manier of op de nieuwe manier te bewegen.
Door op andere manieren te bewegen, verandert ook onze manier van denken, en voelen.


Ieder heeft de regie over het eigen leerproces. Op eigen tempo leert ieder bij over de wereld rondom, over de ander en over zichzelf. 


We creëren een rijke leeromgeving met veel bewegingsruimte. In onze aanpak staan deze 7 spelregels centraal:

- Nieuwsgierigheid 
- Actieve rust / aandacht
- zintuiglijk ontdekken : minder is meer
- ontdekken vanuit ons hart: stilstaan bij / uiten van gevoelens en emoties
- accepteren en waarderen van verschillen en gelijkenissen
- bewust bewegen in relatie met mezelf in relatie met de ander,
- focus op ruimtelijke relaties en oriëntatie in de tijd
- reflecteren op de ervaring door focusmomentjes waar we woorden of beelden geven aan de bewegingservaring 

Onze tools

Creatieve dans
Laban & Bartenieff

 

Rudolf Laban onderzocht en analyseerde menselijke beweging.  Welke lichaamsdelen bewegen ? Hoe bewegen  die in de ruimte ? Hoe is de relatie tot de rest van het lichaam,de ander, de ruimte, de vloer ?  Met welke kwaliteit beweegt het lichaam ?  Zijn het de gecontroleerde bewegingen van een ballerina of beweegt de persoon vrij en wiegend als een blaadje in de wind ?  Door middel van LMA wordt bewegen een rijk palet aan mogelijkheden.

 

Bartenieff, leerlinge van Laban, werkte op het niveau van het lichaam.  Zij onderzocht onder andere ontwikkelingspatronen.

Sherborne bewegingspedagogiek

De Sherborne bewegingspedagogiek werd ontwikkeld door Veronica Sherborne.  Via spel en beweging werkt deze bewegingsvorm aan bewustwording van je eigen lichaam, de ander en de ruimte.  Het stimuleert zelfvertrouwen en vertrouwen om relaties aan te gaan. We spelen samen en met elkaar maar oefenen ook duwen en gewicht geven in oefeningen tegen elkaar.  










Braingym en reflexintegratie

Lichaamshouding, evenwicht, en primaire reflexen hebben invloed op onze leerprocessen, gedrag en emoties.

 

Wat nu nog volgens een vast patroon beweegt, hoeft niet zo te blijven.  We zijn voortdurend in beweging en beweging is verandering.

 

De basisoefeningen uit Braingym en RMTI helpen om spelenderwijs te onderzoeken wat ons lichaam ons vertelt. We krijgen nieuwe inzichten in hoe we ons kunnen organiseren. Hoe we kunnen delen en samen spelen. Hoe we ons beter kunnen concentreren en kunnen deelnemen aan activiteiten. Ten slotte leren we ook wat nodig is voor ons om te luisteren of spreken.

Met wie en voor wie

 

- kinderen vanaf 3.5 jaar - 13 jaar en hun ouders of andere grote mensen 

- zowel gewoon als buitengewoon onderwijs 

- aanbod is te integreren in de klas en thuis

- diversiteit en mixability 

- in groepjes van 4 tot max 15 deelnemers